Romànic Obert - El romànic català al teu abast

Obra Social laCaixa Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

"De la primera indústria del vi en queda una tradició i un saber fer, que no s'aprenen"

Xavi Domènech, gerent de la Cooperativa Falset Marçà

INSEREIX AQUEST CONTINGUT EMBED
Comparteix
 

 Tercera generació d’una família dedicada al treball de la vinya i socis des de sempre de la Cooperativa Falset Marçà. Xavi Domènech hauria pogut ser el que hagués volgut i precisament el que va voler va ser continuar aquesta tradició. No ha abandonat mai el seu vincle amb les vinyes, tant des del punt de vista laboral com emocional, ni tampoc amb els municipis de Falset i Marçà. A la Cooperativa va ser soci, membre de la junta durant cinc anys i, des de fa tres anys, n’és el gerent. 


Què té d’especial el Montsant? I els seus vins?
Xavi Domènech: És un espai natural únic de grans vins. Som una denominació d’origen jove –amb 10 anys d’història – però molt consolidada i apreciada, amb una presència internacional molt forta. La Cooperativa Falset Marçà exporta a 33 països d’arreu del món. I el Montsant ens regala un paisatge, un clima i un sòl agradables i unes varietats autòctones com la garnatxa i la carinyena de les quals en resulten vins complexos, elegants, molt particulars i molt arrelats al terrer de la zona.

Què notarem si prenem un dels vostres vins?
XD: Transmeten un territori, una filosofia de vida, un vincle cultural amb la terra indissoluble... Quan algú destapa una ampolla d’Ètim o de Castell de Falset volem que hi descobreixi la petjada del Montsant, les aromes, que retorni a la terra que ha vist néixer el cep, per molt lluny que estigui en el moment de la degustació. I que assaboreixi el vi pensant en la tradició, en el treball ben fet de molts homes i dones, en la dificultat i la duresa de la vida de pagès, pensant que s’ha recorregut un llarg camí que ens ha donat expertesa i coneixement.

Aquest any el celler de la Cooperativa Falset Marçà celebra el seu centenari. En 100 anys com ha canviat el sector de la vinya?
XD: Totalment. Avui en dia el vi és una cultura. Vam començar com a mitjà econòmic, per guanyar-nos la vida. Els nostres avantpassats feien vi per beure-se’l a casa, però ara l’elaboració ha incorporat molts altres aspectes. Una ampolla transmet cultura, paisatge, història... I també hem canviat en l’adaptació constant de les tecnologies tant al camp com al celler i ens han permès treballar amb millors condicions, amb més agilitat, cura, precisió i aconseguir en definitiva vins de gran qualitat. La innovació ha estat una constant i no hem deixat mai d’apostar-hi. Al celler tot just ara farem auditories amb el Parc Tecnològic del Vi de Falset (VITEC) per estalviar consums energètics.

Què en queda d’aquella primera indústria del vi?
XD: És com el cicle de vida d’un cep. Fa anys es va plantar la indústria del vi i a poc a poc s’ha anat adaptant a les circumstàncies econòmiques, socials i culturals. Al moment de la història que li ha tocat viure tenint un paper a voltes més protagonista que altres. I ara en queda en el nostre cas un edifici modernista preciós, obra de Cèsar Martinell, deixeble de Gaudí, però sobretot queda una tradició i un saber fer, que no s’aprenen, que tenim per llegat, pels anys d’història i pel treball eficaç que hi ha al darrere.

L’obra de Cèsar Martinell és vigent a ple segle XXI? És compatible amb les noves tecnologies?
XD: Per descomptat que sí. És complicat treballar-hi perquè els materials de principis de segle XX eren la pedra, el totxo i el ciment. Però ara que estem rehabilitant la teulada, el dipòsit d’aigua i la part de recepció del raïm a través del programa Cellers Cooperatius de “La Caixa” i el Departament de Cultura, emprem altres materials més actuals com l’acer i el plàstic. És complex combinar dos temps històrics en un edifici tan singular, però el resultat estem convençuts que serà extraordinari. El celler cooperatiu guanyarà en lluminositat i l’edifici lluirà més encara.

Vosaltres heu apostat fort per internet: venda online, presència a les xarxes socials... La xarxa és l’eina clau per a petites i mitjanes explotacions?
XD: Són claus i determinants. Potser no tant per a comercialitzar directament els nostres productes, tot i que la funció de la botiga digital www.etim.cat i www.etim.es és aquesta. A poc a poc anem incrementant vendes i arribant a públics que inicialment no vam pensar. Però considerem que el social media ens ajuda sobretot a transmetre la nostra filosofia i el nostre tarannà. Volem ser el mirall a la xarxa d’allò que fem a diari al celler, al magatzem, a les agrobotigues de Falset, Marçà i Cambrils, al celler, al tros... És una manera d’acostar-nos als amics i de fer-los partícips de la cultura del vi.

Finalment, amb quin vi tancaries aquesta entrevista?
XD: Amb un Castell de Falset negre 2006, per dos motius. El primer, perquè estem molt orgullosos d’haver aconseguit la Gran Medalla d’Or al Concurs Mundial de Brussel•les. És la primera ocasió que l’obtenim i l’únic vi del territori reconegut amb aquesta distinció el 2012. I després perquè és un vi que personalment m’agrada molt i perquè després de tastar-lo em fa sentir content i veure les coses amb optimisme. És l’emblema de la Cooperativa Falset Marçà.

  • Comentaris
ugg baratas | Publicat el dia 08/12/17 08:27. |
Sí Ugg es feo, tan moderno,imitacion botas ugg baratas pero tan feo como una anchoa en aceite. Pero además de ser el pináculo de la moda, tienen una gran ventaja competitiva: son cálidos, suaves,ugg baratas cómodos, confortantes, todo a la vez. Entonces losbotas tipo ugg baratas perdonamos, eso es seguro. Pero encontré algo mejor que solo su aspecto práctico: ser cambiado. Completamente fuera de lo común con mi noche de glitter Ugg azul.


captcha